De ethische code van Keten van Hoop België
Keten van Hoop België heeft haar eigen Ethische code . Het doel van deze code is de fundamentele principes van ethisch gedrag en de gedragsnormen vast te leggen die leidend moeten zijn bij het denken, besluiten en handelen in het licht van de vele situaties waarmee de organisatie geconfronteerd kunnen worden.
De ethische code is in overeenstemming met de visie, missie en waarden van Keten van Hoop België.
De Ethische Code biedt een raamwerk van principes gebaseerd op waarden en stelt de normen voor die vereist zijn voor alle medewerkers,. vrijwilligers (inclusief bestuursleden en leden van de Algemene Vergadering), medewerkers en managers, en stagiairs die voor de organisatie werken of deze vertegenwoordigen, partners in het Noorden en het Zuiden, en externe belanghebbenden (consultants, enz.). Iedereen moet deze normen aanvaarden en naleven.
U kunt een klacht indienen door te schrijven naar ethics@keten-hoop.be. Ontvangen e-mails worden vertrouwelijk gelezen door twee “Klachtenmanagers” van buiten de vereniging. De klacht wordt behandeld en opgevolgd volgens de “Klachtenregeling”.
Indien u twijfels of zorgen hebt over integriteit en mogelijke schendingen van de Ethische Code, kun u contact opnemen met de Integriteitsadviseur op het volgende e-mailadres: ombudsman@keten-hoop.be. De integriteitsadviseur biedt een luisterend oor, gedegen advies en begeleiding bij de te volgen procedure in geval van een probleemsituatie.
Indien u meer informatie wenst over ons beleid inzake het melden en behandelen van klachten, kunt u ook contact opnemen met Jean-Bertrand Lebrun, directeur van Keten van Hoop België: jb.lebrun@keten-hoop.be